Beszélj! Speak! (2004)


Ez a film újabb ékes bizonyítéka annak, hogy Kristen Stewart-nak igenis helye van a legnagyobb nevek között.

Jessica Sharzer rendezte 2004-es filmben olyan színészek játszanak Kristen mellett, mint: Elizabeth Perkins, Steve Zahn, Michael Angarano, Hallee Hirs, D.B. Sweeney,  stb.
Az ezernyi ajánló így mutatja be a filmet: Melinda, az elsőéves egyetemista elveszítette a beszédképességét. Fiatal, boldog lány volt, ám a nyár végén történt esemény hatására megnémult. Amióta Melinda nem beszél, a barátai sorra elmaradtak mellőle, az anyja is inkább a saját problémáiba menekül. Senki sem hajlandó segíteni neki, hogy földolgozza a szörnyű emléket, azt, hogy megerőszakolták. Végül Mr. Freeman, a művészettörténet tanár segítségével képes szembenézni a múlttal.

Az én véleményem a filmel kapcsolatban:
A film Laurie Halse Anderson megegyező című könyvének adaptációja. A könyv 1999-es, Magyarországon 2006-ban adták ki Hadd mondjam el címen. (a magyar verzió a bookline.hu-n megvásárolható fél áron: 990 Ft-ért!!)
Ha a film cselekményét követjük, akkor az időben nem lineálisan haladva figyelemmel kísérhetjük Melinda Sordino első középiskolás évét, amely visszaemlékezésekkel van tarkítva. Így bontakozik ki az igazság, s végül a történet megoldása.
Egyszerűbb érthetőség végett mégis lineálisan kövessük végig a sztorit:

Melinda egy átlagos boldog kamaszlány, aki szeptemberben kezdi a középiskolát barátnőivel együtt. Az új iskolájának évzáró buliját egy farmon tartják, és a lányokat is meghívják ide. Melinda iszik pár pohárral, s mivel nem szokott az alkoholhoz, elég rendesen berúg. Itt találkozik a középiskola rangidős szívtiprójával, Andy Evans-szel. Táncolnak, szórakoznak (és sztem Andy itatja is Melindát), amjd Andy egy félreeső helyre vezeti Melindát. Melinda próbál ellenkezni, de ennek ellenére Andy megerőszakolja. A megtört lány visszabotorkál a házba és hívja a 911-et. A kiérkező rendőrök beszüntetik a bulit, és nem egy gyereket letartóztatnak.
Melinda ezek után több mérföldeket sétál hazáig, otthon pedig az üres ház fogadja. A történtekről nem beszél senkinek, teljesen magába fordul, és nem beszél. Egyáltalán nem beszél. Barátai, és a közvélemény elfordul tőle, mivel sokakat bajba kever, s szülei sem foglalkoznak vele. Senki sem jön rá tettének okára, s Melinda nem is tesz érte semmit, hogy rájöjjenek.
Elkezdődik a tanítás, az első nap. Barátai természetesen kiközösítik, és az egész iskola úgy ismeri, mint a lány, aki feloszlatta a paartit. Rendszeresen gúnyt űznek belőle, és megalázzák. Az eddig stabil 4-es tanuló Melinda jegyei leromlanak (1-es, 2-es), történelem tanára a porig alázza. Ezeknek a dolgoknak a hatására iskolát kerül, élete teljesen üressé válik, nem érdekli más, mint egy kiadós alvás, vagy hogy elbújjon az őt bántó emberek elől. A többiek szemében egy furcsa csodabogár. 
Egyedül az új lány, Heather szól hozzá. Heather énközpontú, tipikus 'tünci' lány, akinek be sem áll a szája. Nem érdekli Melinda, csak addig jó neki, amíg be nem illeszkedik az iskola egyik klikkjébe, a 'Márták' közé. Utána lerázza a porig alázott Melindát.
Az iskola másik különce Mr. Freeman, a rajztanár. Az első rajzkurzuson mindenki megkapja az az éves feladatát, ami Melindának a fa rajzolás. Végre a művészet segíti Melindának kifejezni magát, megértetni a környezetével azt, amit nem mond ki. Még önmagát is meglepetésként éri, amikor a tanár megfejti egyik alkotását. Újra elkezd bízni az emberekben, és lassacskán kezdi öszeszedni magát a rajztanás segítségével. A két megnemértett egyén egymásra talál.
Melinda másik pártfogója David Petrakis. Tanácsokat ad a lánynak, közelednek egymás felé, és elnyeri Melinda bizalmát.
Lassacskán Melinda kezdi öszeszedni magát, de nem sokat beszél még mindig.
Melinda talál egy kis zugot az iskolában, itt rendezkedik be, ide bújik el héha.
Amikor a 'Márták' egy nehéz feladattal bízzák meg Heather-t, a lány vissza kuncsorogná magát Melindához. Melindából viszont kitörnek a szavak, nem hagyja, hogy más alakítsa életét, nem hagyja magát újra kihasználni.
Amikor volt legjobb barátnője Rachel elkezd Andy-vel járni (igen, azzal az Andy-vel), Melinda kötelességének érzi elmondani neki az igazat. Még mindig nem tudja kimondani, csak leírja egy papírra: "Megerőszakoltak". Rachel elkezdi faggatni, s mikor kiböki a lány, hogy Andy volt az, faképnél hagyja, mondván, hogy biztosan féltékeny a kapcsolatára a fiúval. Lassacskán Rachel megbizonyosodik az igazságról, és elzavarja a fiút.
A tanévnek lassan vége. Melinda élete rendeződni látszik: Rachelhisz neki, David elhívja őt. Most már nem kell bújkálnia. Még egyszer visszamegy rejtekhelyére, hogy elhozza a cuccait, amikor Andy ráront. Hazugnak nevezi a lányt s megpróbálja mégegyszer megerőszakolni, mondván, csak azt kapja ami jár neki. Most viszont Melinda nem részeg, és teljes erejéből ellenáll: összetörnek egy tükröt, s a tükör egyik darabját a srác torkához szorítja. A kiabálást és dulakodást hallva beront egy csapat lány (lacrosse team), másik volt barátnője Nicol vezetésével és Melinda segítségére sietnek. Már ők is tudják a teljes igazságot, mint lassan mindenki más, s így Melinda élete visszatér a normálisnak mondható mederbe, már nem közösítik ki őt, és nem utálják a történtek miatt.

Kristen Stewart abszolút hitelesen alakítja a szerepet. Megrázó film. Csak ajánlani tudom.

34 fontos ember:



Eszti írta...

Mismouth jó ötlet volt ez a filmajánló. Eddig nem érdekelt ez a film, mert hogy kristen meg rob jók együtt, minek ide michael angaro? de az ajánlód meghozta a kedvem, a végét nem olvastam el, hogy a film végére is maradjon poén...azért remélem marad.
Puszil: Renee

Mismouth írta...

Örülök neki, hogy tetszett, és még jobban, hogy írtál! Köszönöm ^^

Névtelen írta...

Sziasztok! Honnan lehet letölteni a filmet?

Mismouth írta...

szia névtelen!
kérlek add meg az email címed, és megírom. :)

Nikica írta...

Szia!
Nekem is elküldenéd az oldal nevét ahonnan lelehet tölteni a Speak-et!?
Nagyon jól összefoglaltad cselekményét!:)
Előre is köszi!!!
e-mail címem:i-niki@freemail.hu

Névtelen írta...

szia!
engem is nagyon érdekelne a film.
E-mail címem: szandicske@freemail.hu
köszi andi

Névtelen írta...

nekem is küldenétek linket? köszönöm
sz.l.i.l.l.a@citromail.hu

Amy írta...

Szia nekem is elküldhetnéd,mert nagyon érdekel
e-mail:rakonczairita@citromail.hu

Angel írta...

szia!
Nekem is elküldenéd?
angels24@freemail.hu
Előre is köszi

Névtelen írta...

Szia!

Engem is nagyon érdekelne! Kérlek küldj linket!
tede@citromail.hu

Névtelen írta...

Szia!

Ma néztem meg a Speak-et. Rég láttam ennyire megrázó filmet. Tényleg nagyon jó benne KStew.
Ajánlanám hasonló érdeklődésűéknek Cathrine Hardwicke Thirteen c. filmjét, amiben Holly Hunter és Evan Rachel Wood mellett Nikki Reed elég jót alakít. A rendezés szerintem szuper.

Promise írta...

Szia!
Esetleg nekem is el tudod küldeni, honnan tudom letölteni?
mail: sweetnana@citromail.hu

Névtelen írta...

Szia! Esetleg nekem is el tudnád küldeni hogy hol tudom letölteni a filmet .email:reni5600@freemail.hu

Névtelen írta...

szia! Engem is érdekelne hogy honna tudnám letölteni a filmet.
email: agostonfanni@vipmail.hu

Unknown írta...

Nekem nem tetszett.Lehet h azért nem, mert nagyon nem szeretem Kristen Stewart a Twilight miatt ami sztem az alja mindennek...

Névtelen írta...

Szia, eltudnád nekem küldeni, hogy holtudom letöletnia filmet?
sidafecske@gmail.com
előre is köszönöm szépen :)

sandy írta...

Szia!

Én olvastam a könyvet, amiből a film készült és nagyon kiváncsi lennék rá! Eltudnátok nekem is küldeni, hogy honnan tudnám letölteni?
e-mail: amidala7@citromail.hu
Előre is nagyon szépen köszönöm!

Névtelen írta...

szijasztok:D
küldjétek el a linket, ahonnan letudnám tölteni!légyszíves:)
demon02@freemail.hu
előre is köszi:)

Nalla írta...

A speak a kedvenc könyvem, van, hogy borultabb napjaimon háromszor is elolvasom...
El tudnád küldeni a linket, ha szépen megkérlek?
kiss_lanyok@hotmail.com
Előre is köszönöm...!

Névtelen írta...

Szia.
El tudnád küldeni nekem, hogy honnan tudom letölteni a Speak című filmet? Köszi
ihter@freemail.hu

Dóri írta...

Szia
Nekem is eltudnád küldeni, hogy honnan tudom letölteni a Speak c. filmet?
Köszii
dorika_92@freemail.hu

Névtelen írta...

hello vivien vagyok én nagyon szeretném megnézni az alkonyat 3. részét. mert sehol nem találom és nem tom letölteni ha megvan él tudnád küldeni e-mailcímem: fiffancs115@freemail.hu ja amúgy tök jó a speak. előre is köszönöm

Névtelen írta...

Szia ! Légyszives nekem is küld már el honnan tudom letölteni a Speak!-et... Előre is köszönöm!
Címem: annamaria22@freemail.hu

Névtelen írta...

Sziaa!
Megszeretnélek kérni, én is, hogy honnan tudnám letölteni a filmet.
Előre is köszönöm.

cím.:richolove@freemail.hu

noncsi írta...

szia!!
kerlek nekem is kuldd el a linket!!
elore is koszi!!
szasz.noemi@freemail.hu

Névtelen írta...

Szia! kérlek, nekem is eltudnád küldeni, hogy honnan tudnám letölteni magyarul, vagy felirattal??? Előre is köszönöm. :)
e-mail címem: b.szasza94@hotmail.com

Alexandra

Névtelen írta...

Szija :) Engem is nagyon érdekelne ez a film :) Megtudnád írni,honnan szedhetem le?
ui.: Nincs torrentem....
e-mail: angyal08@citromail.hu
Köszi :)

Névtelen írta...

Hello engem is nagyon érdekelne ez a film...
Honnan szedhetem le?
e-mail: prehasko@zoznam.sk
koszi szépen :-)

Névtelen írta...

Heló! Nem tudja valaki, honnan lehet letölteni magyar felirattal? (vagy szinkronnal, ha létezik)
Lécci küldjétek el a linket: szellemekkelsuttogo113@citromail.hu
Köszi! :)

Névtelen írta...

szia!
engem is érdekelne, hogy honnan lehet letölteni a filmet.
e-mail:dorika_92@freemail.hu
előre is köszi

Névtelen írta...

Szia!
engem is érdekelne a film magyar felirattal vagy szinkronnak ha elküldenéd megköszönném :)
sz.luca96@hotmail.com

Névtelen írta...

Szia!
Engem is érdekel, h hol tudom letölteni!!!
E-mail címem: gwenandi@citromail.hu
Elöre is köszi

Névtelen írta...

Szia.
Mindenhol keresem ezt a filmet, nagyon örülnék, ha el tudnád küldeni nekem is a letöltő oldal címét. Előre is köszönöm. címem: szimonani@gmail.com

Névtelen írta...

Szeretném megnézni a filmet de ez a film magyarul nincs??? mert en csak feliratozva találtam :(

Megjegyzés küldése